רשימת נהלים

 

  1. מתן שירות באמצעות חיית שירות
  2. מסירת מידע
  3. אירועים וכנסים
  4. מתן שירות בלא המתנה בתור (פטור מתור)
  5. הסתייעות במלווה מטעם מקבל השירות
  6. פטור מתשלום למלווה של אדם עם מוגבלות במקומות ציבוריים מסוימים
  7. פינוי בעת חירום

שם הנוהל: חיית שירות

1 .כללי

א. מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, פועלת לאפשר לכל אדם

הנעזר בחיית שירות, להיכנס למבניה ואתריה.

ב. המועצה המקומית ג'וליס פועלת ליישום הוראות החוק והתקנות בנושא זה .

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את כניסתו של אדם הנעזר בחיית שירות, בכל אחד ממשרדי, מבני והמקומות הציבוריים בשטחה.

 הגדרות 1.2

א. החוק - חוק שיווין הזכויות של אנשים עם מוגבלות, 1998.

ב. התקנות - תקנות נגישות השירות, 2013.

ג. חיית שירות - חייה המאולפת לעזור לאדם עם מוגבלות לנוע ולהתמצא בסביבתו.

1.3 תחולת הנוהל

הנוהל חל על כל המשרדים, המבנים, אולמות, מרכזי תרבות ונוער, מועדונים לגיל השלישי, השטחים הציבוריים בשטחה.

2 .נוהל התייחסות לאדם הנעזר בחיית שירות

א. אדם הנעזר בחיית שירות (כדוגמת כלב נחייה לעיוורים), יהיה רשאי להיכנס עם חיית

השירות לכל מבנה שבו פועלת הרשות.

ב. היה וחיית השירות איננה כלב נחייה לעיוורים, רשאי מנהל המקום לבקש אישור על

היות החייה חיית שירות.

ג. אם קיימת סיבה מיוחדת שבגללה לא מתאפשרת כניסה למבנה עם חיית שירות, יש להסדיר בכניסה מקום מוסדר לשהות חיית השירות.

 

שם הנוהל: מסירת מידע

1 .כללי

א. מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, פועלת לאפשר לכל אדם

המעוניין לקבל מידע, לעשות זאת בדרך התואמת את מוגבלותו.

ב. המועצה המקומית ג'וליס פועלת ליישום הוראות החוק והתקנות בנושא זה .

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את הדרכים למסירת מידע לאנשים עם מוגבלויות שונות.

 הגדרות 1.2

א. החוק - חוק שיווין הזכויות של אנשים עם מוגבלות, 1998.

ב. התקנות - תקנות נגישות השירות, 2013.

ג. מידע - כל מידע רלוונטי שעשוי לעניין מתעניין, הקשור לפעילות הרשות.

1.3 תחולת הנוהל

הנוהל חל על כל המשרדים, המבנים, אולמות, מרכזי תרבות ונוער, מועדונים לגיל השלישי והשטחים הציבוריים בשטחה.

2 .נוהל מסירת מידע

א. אדם המבקש מידע מהרשות, יוכל לקבל אותו באחת או יותר מהדרכים

הבאות:

1 . בעל פה

2. במסרון

Whatsapp. 3

4. בטלפון

5. במייל

6. בדפוס

ב. מידע מודפס, כמו חוברות ופליירים, יודפסו בדפוס נגיש.

ג. במידה ואדם עם מוגבלות נדרש לפורמט נוסף (כתב ברייל, פישוט לשוני), יגיש בקשה מסודרת לרכז הנגישות או לנציג היחידה שפרטיהם מחויבים להופיע.

 

שם הנוהל: כנסים ואירועים נגישים

.1 כללי

א. מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, פועלת לאפשר לאנשים

עם מוגבלות להשתתף בכנסים ובאירועים שהיא מארגנת.

ב. מועצה מקומית ג'וליס פועלת ליישם את הוראות החוק והתקנות בנושא זה .

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את התנאים להשתתפותם של אנשים עם מוגבלות באירועים ובכנסים של הרשות.

 הגדרות  12.

א. החוק - חוק שיווין הזכויות של אנשים עם מוגבלות, 1998.

ב. התקנות - תקנות נגישות השירות, 2013.

ג. כנסים - התכנסויות מקצועיות/או ארגוניות.

ד. אירועים - התכנסויות חברתיות, אומנותיות, תרבותיות וכד'.

1.3 תחולת הנוהל

הנוהל חל על כל הכנסים והאירועים המתקיימים ע"י הרשות בכל המבנים והשטחים הציבוריים בשטחה.

2 נוהל כנסים ואירועים

א. בכנסים ואירועים פנימיים, המיועדים לעובדי הרשות בלבד, אין צורך

בהליכים מיוחדים, מלבד הנגשה פרטנית לעובד המשתתף, על פי מוגבלותו.

ב. באירועים פומביים, יש לוודא כי מתקיימות כל החובות : נגישות מתו"ס ושירות, בהתאם לעקרון הרצף: חניות נכים, דרך נגישה, שירותי נכים, מעברים, מושבים נגישים, אזור צפיה נגיש, מכשירי עזר לכבדי שמיעה, תמלול בכל אירוע מעל 120 איש באולם ובשטח פתוח בשעות החשיכה.

ג. יש לפרסם את הסדרי הנגישות בכל מקום בו הציבור רואה את הפרסום/ להפנות למקום בו ניתן לקבל את הסדרי הנגישות.

ד. בכל פרסום, יש להוסיף "להתאמות נגישות פרטניות יש לפנות לרכזת הנגישות במועצה סוסן חלאג' טל' 04-9007589, מייל: [email protected].

ה. אם מתברר שאכן צפויים להשתתף אנשים עם מוגבלות, יש לספק את האמצעים

להבטחת הנגישות למשתתפים עם מוגבלות.

 

שם הנוהל: קבלת שירות ללא המתנה בתור

 

.1 כללי

מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, פועלת לאפשר לאנשים עם מוגבלות, לקבל שירות ללא המתנה בתור.

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את התנאים להשתתפותם של אנשים עם מוגבלות באירועים ובכנסים של הרשות.

 הגדרות  12.

א. החוק - חוק שיווין הזכויות של אנשים עם מוגבלות, 1998.

ב. התקנות - תקנות נגישות השירות, 2013.

ג. מתן שירות בלא המתנה בתור )"פטור מתור"(

3. תחולת הנוהל –

א. אם יש תור כדי לקבל שירות, נותן השירות צריך לספק את השירות בלא המתנה  בתור לאדם עם

מוגבלות שיש לו תעודת נכה מהסוג המפורט  או למלווה שלו.

ב. נותן השירות רשאי לדרוש מאדם עם מוגבלות להציג תעודת נכה תקפה המציינת את זכאותו להתאמת פטור מתור. תעודת נכה זו היא אחת מאלה:

1 .תעודת נכה שהנפיק המוסד לביטוח לאומי: לאדם עם מוגבלות שכלית, נפשית, או אדם על

הספקטרום האוטיסטי, שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור 50 אחוזים או יותר בתחומים אלה.

2 .תעודת נכה שהנפיק המוסד לביטוח לאומי: לילד נכה עם מוגבלות שכלית, נפשית, או ילד על

הספקטרום האוטיסטי, לפי חוק הביטוח הלאומי.

3 .תעודת נכה שהנפיק האגף לשיקום במשרד: הביטחון, לאדם המקבל תגמול לפי חוק הנכים,

שהוא אדם עם מוגבלות נפשית או שכלית, ושנקבעה לו נכות רפואית בשיעור 50 אחוזים או

יותר.

שימו לב! יש להציג את התעודה ולבקש מנותן השירות לקבל את השירות בלא המתנה בתור.

ההתאמה אינה תקפה בתור שההמתנה בו היא במכונית, כגון בכניסה לגן לאומי, חניון ציבורי.

 

שם הנוהל: אפשרות להסתייע במלווה מטעם האדם עם המוגבלות

 

.1 כללי

מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, פועלת לאפשר לאנשים עם מוגבלות, להסתייע במלווה מטעם האדם עם המוגבלות.

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את התנאים להסתייע במלווה בהתאם לדרישות החוק וללא תשלום, פרט לתנאים הרשומים מטה.

 הגדרות  12.

א. החוק - חוק שיווין הזכויות של אנשים עם מוגבלות, 1998.

ב. התקנות - תקנות נגישות השירות, 2013.

ג. הסתייעות במלווה מטעם מקבל השירות.

3. תחולת הנוהל –

אדם עם מוגבלות הנעזר במלווה, רשאי להיכנס איתו לכל מקום בו ניתן השירות, כולל לראיון,

לפגישה ולוועדה.

אם הכניסה למקום כרוכה בתשלום, כגון: בריכה או גן חיות, אין צורך לשלם עבור המלווה,

אם לאדם הנעזר במלווה יש אחת מתעודות הנכה האלה:

1 .תעודת נכה שהנפיק המוסד לביטוח לאומי לאדם עם מוגבלות שכלית, נפשית, או אדם על

הספקטרום האוטיסטי, שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור 50 אחוזים או יותר בתחומים אלה או

שהוא מקבל קצבת שירותים מיוחדים )שר"מ( או סיעוד.

2 .תעודת נכה שהנפיק המוסד לביטוח לאומי לילד נכה עם מוגבלות שכלית, נפשית, או ילד על הספקטרום האוטיסטי, לפי חוק הביטוח הלאומי.

3. תעודת נכה שהנפיק האגף לשיקום במשרד הביטחון, לאדם המקבל תגמול לפי חוק הנכים, שהוא אדם עם מוגבלות נפשית או שכלית, ושנקבעה לו נכות רפואית בשיעור 50 אחוזים או יותר/

 בנוסף, נותן השירות יכול לדרוש תשלום עבור מלווה של ילדים מתחת לגיל 12 .  

נותן השירות יכול לדרוש תשלום עבור המלווה אם ניתן מושב, מקום או שירות אישי, כמו למשל בבית קולנוע או חדר במלון, או מושב נסיעה באוטובוס.  

מלווה מטעם נותן השירות במקום שניתן בו שירות ברשות מקומית, שבו יש יותר מקומה אחת, ומספר החדרים שבהם ניתן השירות עולה על עשרה, ניתן לבקש מנותן השירות מלווה שיעזור בהתמצאות והגעה למקום המתאים כדי לקבל שירות.  

כדי לקבל מלווה מטעם נותן השירות, יש לבקש זאת ממנו זמן סביר מראש.

שם הנוהל: פינוי בעת חירום

1 .כללי

א. מועצה מקומית ג'וליס, כרשות בעלת אחריות חברתית ושומרת חוק, תכין תוכנית המתארת את אופן הגעתו של אדם עם מוגבלות אל מחוץ לאיזור סכנה.

ב. מועצה מקומית ג'וליס פועלת ליישום הוראות החוק והתקנות בנושא זה .

1.1 מטרת הנוהל

להסדיר את פינוי של אדם עם מוגבלות בעת חירום, לתקשר עם אדם עם מוגבלות.

2.

2.1  התכנית  מתארת את אופן הגעתו של אדם עם מוגבלות אל מחוץ לאיזור הסכנה. אם האדם אינו יכול להגיע באופן עצמאי אל מחוץ לאזור הסכנה יש לספק עבורו אזור מחסה מוגן בו ימתין עד לחילוץ. אל אזור המחסה תוביל דרך נגישה ממקום שהותו.

2.2. התכנית תפרט גם את המעבר מאזור המחסה אל מחוץ לאזור הסכנה. תכנית החילוץ צריכה לתאר כיצד אדם עם מוגבלות יזעיק עזרה (פנים אל פנים, בעזרת שיחת טלפון, בעזרת מסרון או בכל אמצעי ודרך סבירים אחרים), כיצד יגיע לאזור המחסה וכיצד יתפנה משם אל מחוץ לאזור הסכנה. את תכנית החילוץ יש לתרגל מספר פעמים כולל אביזרי העזר הנחוצים, אם יש כאלה, וכולל חיית שירות, אם קיימת. על התרגול להתבצע עם מספר אנשים, כדי שאם בזמן אמת אחד מהם לא ישהה במקום, יהיה לו מחליף.

3. רישום ממונה על פינוי בשעת חירום וכונני חילוץ - רצוי כי בכל מקום המספק שירות, שיש לו נהלי פינוי וחירום, יהיה ממונה על פינוי בשעת חירום של אנשים עם מוגבלות וכונני חילוץ.

4. סימון דרך נגישה לפינוי - רצוי לאתר ולסמן באופן נגיש את הדרך הנגישה לאזור מחסה, אליו אדם עם מוגבלות יכול להגיע באופן עצמאי, ואשר בו ימתין בבטחה לעזרה. סימון דרך זו ייעשה בעזרת סמל הנגישות הבינלאומי, כולל דלתות היציאה, בעזרת שילוט מכוון (עם חיצים) ומזהה (על גבי הדלת) נגיש לאנשים עם מוגבלות ראיה ומישושי. אם ישנן דלתות קשות לפתיחה בשל הצורך להפעיל כח או בשל הצורך במניפולציה עדינה, רצוי לתכנן דרכים אלטרנטיביות, להתאים את הדלת (למשל, לעבות את הידית) או לצייד את האדם עם מוגבלות באביזרי עזר מתאימים.

5. מערכות התרעה - ניתן, בנוסף או לחלופין, להשתמש במערכות שמע (שלטים מדברים) על מנת לכוון ליציאה. כמו כן, רצוי כי מערכות ההתרעה במקום יספקו התראה קולית (כגון באמצעות צפירות, הנחיות שניתנות במגפון) וחזותית (כגון באמצעות שילוט אלקטרוני, מסכי טלוויזיה, אורות מהבהבים), בו זמנית.

6. מקום בו מבקרים אנשים עם מוגבלות באופן קבוע:

7. תכנית חילוץ אישית - כאשר אנשים עם מוגבלות הינם מבקרים קבועים במקום (למשל במקום עבודה או במקום בילוי קבוע כגון חדר כושר) תבנה עימם תכנית חילוץ אישית. על התכנית להתעדכן מעת לעת, בהתאם לצרכיו של האדם, לאנשים שמתרגלים עמו את החילוץ ולהופעתן של טכנולוגיות חדשות. את העתק התכנית, כמו גם אביזרי העזר הנחוצים, יש לשמור בערכת הציוד לשעת חירום שנמצאת במקום.  

8. אספקת הנחיות ומפת מילוט - לבקשת אדם עם מוגבלות יש לספק, ככל הניתן, הנחיות בכתב ומפת מילוט נגישות. לאדם עם מוגבלות בראיה יש לספק מפת מילוט בניגוד חזותי, מישושית או בברייל. לאדם עם מוגבלות שכלית יש לספק הנחיות בפישוט לשוני, ככל הניתן.

9. ליווי קבוע - לאדם עם מוגבלות קוגניטיבית, שכלית או נפשית ייתכן ויהיה דרוש מלווה בעת פינוי בחירום. במקום בו מבקר האדם עם מוגבלות באופן קבוע, רצוי שהמלווה יהיה מוכר לו. במקרה זה, על תרגול תכנית החילוץ להתבצע פעמים רבות יותר מהרגיל, ותמיד עם האדם עם מוגבלות ועם המלווים.